I veckan visade en kollega till mig en av de coolaste webb-kampanjerna jag sett på länge. Axion, en bank i Belgien med fokus på unga (12-25 år) valde att marknadsföra på sig på MSN.be genom att introducera (troligtvis världens första) Banner-annons Live konsert.
Scener (lådor) byggdes i samma format som standard annonsformaten på MSN där banden fick krypa & klättra in för att sedan riva av ett antal låtar via live-streaming. (Se exempel här. Bilderna ovan visar dessutom högst upp band på väg in i låda*2) Man kunde dessutom rösta på bästa bandet och vinnaren fick spela på Belgiens största musik-aréna. Resultatet var slående, 25 band som fick ”gratis” marknadsföring, 6,8 miljoner annonsvisningar & 50 000 besökare på kampanjsidan. Kampanjen fick också en hel del viral puff eftersom banden drev marknadsföringen från sina egna siter och bloggar med anledning av tävlingmomentet. Och kampanjsidan – inget annat än bandens konserter i annons-format – snacka om cool och interaktiv branding!
Se hela filmen om kampanjen här. (Ursäkta, har inte fixat insticksprogrammet för att kunna lägga till den här videon direkt i bloggposten).
Häftigt… 😉