Social media management systems (eller SMMS som det också kallas) – smaka på ordet för det är här för att stanna.
I spåren efter den explosion på nätet av webbplatser och webbverktyg med syfte att dela med sig av åsikter, interagera och nätverka finns ett uppdämt behov av att monitorera och ha överblick.
Först ut var publiceringsverktyg, till exempel Tweetdeck för samtida publiceringar på olika social siter för den enskilde användaren. Allt eftersom företagen har anammat social media i sina verksamheter har också behovet av att förstå vad som sägs om företaget i dessa medier växt. Ur detta behov har således en uppsjö av verktyg i syfte att monitorera företagets synlighet i social media lanserats.
Inför valet av verktyg är det viktigt att ställa sig ett antal frågor:
-
Vad är målet med insamlingen av data, vilka frågor vill du ha svar på?
-
Hur ska informationen som samlas in redovisas, vilket format, vilka filtreringar osv?
-
Vem ska sköta övervakningen, företagets interna resurser, en partner eller annat?
-
Finns det resurser (budget, personal etc) allokerade till initiativet?
När frågorna ovan är besvarade är det dags att utvärdera och välja rätt verktyg för din verksamhet. För inspiration och tips på verktyg kan den intresserade ta en titt på följande inlägg på min före detta kollegas Brian Groth’s blogg eller på Katie Van Domelen’s samlade SMMS lista på Delicious.
Lycka till!
Lämna en kommentar